Do naczelnych celów Polskiej Izby Gospodarczej Hotelarzy i Restauratorów należy:
- Reprezentowanie interesów gospodarczych jej członków wobec władz i instytucji państwowych, samorządowych i społecznych.
- Utrwalanie więzi środowiskowej, tradycji i obyczajów handlowych oraz postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodowej.
- Legalizowanie dokumentów, wydawanie certyfikatów, świadectw i zaświadczeń stosownie do umów, konwencji międzynarodowych lub międzynarodowych zwyczajów handlowych.
- Pomoc w nawiązywaniu więzi gospodarczych między członkami Izby, jak również krajowymi i zagranicznymi partnerami gospodarczymi.
- Podejmowanie inicjatyw sprzyjających rozwojowi prywatnej działalności oraz poprawianie warunków tej działalności.
- Inspirowanie powołanych do tego organów w kierunku podejmowania inicjatyw ustawodawczych w zakresie działania członków.
- Prowadzenie działalności socjalnej,/ integracja z osobami niepełnosprawnymi, a za tym i organizacjami o takim ukierunkowaniu,/ działalności samorządowej oraz kas zapomogowo-pożyczkowych w oparciu o utworzone fundusze.
- Prowadzenie doradztwa w sprawach organizacyjnych, prawnych i podatkowych.
- Prowadzenie szkoleń, instruktaży, informacji i konsultacji na rzecz członków Izby,
- Szkolenie zawodowe dla pracowników członków Izby, w tym także przeprowadzenie egzaminów i wydawanie certyfikatów potwierdzających nabytą wiedzę i kwalifikację.
- Organizowanie seminariów, konferencji i sympozjów naukowych na tematy będące obszarem zainteresowania i działalności gospodarczej członków Izby.
- Tworzenie oddziałów terenowych i grup branżowych.
- Prowadzenie działalności gospodarczej.
- Prowadzenie poradnictwa w zakresie gastronomii i hotelarstwa oraz zagadnień organizacyjno-prawnych dotyczących tych dziedzin, a także opracowywanie ekspertyz i analiz.
- Współdziałanie z innymi izbami gospodarczymi oraz stowarzyszeniami naukowymi.
- Współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi.
- Wydawanie fachowych wydawnictw periodycznych oraz publikacji jednorazowych propagujące krajowe i zagraniczne osiągnięcia z dziedziny gastronomi i hotelarstwa.
- Organizowanie i uczestnictwo w konkursach, wystawach i targach z dziedziny gastronomii i hotelarstwa.
- Powołanie Sądu Arbitrażowego do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami Izby oraz pomiędzy członkami Izby i ich partnerami gospodarczymi.